• Home
  • קמפיין להקמת שדה תעופה בינ"ל משלים בנגב

הנגב צריך שדה תעופה אזרחי בינ"ל

למרות הסכמה גורפת מצד תושבי הצפון, תושבי הדרום, אנשי מקצוע בתחום, פוליטיקאים, ארגוני סביבה וראשי רשויות מהדרום והצפון בעד הקמת השדה הבינ"ל המשלים בנבטים, מתנגד משרד הביטחון להקמת השדה בנגב ודוחף את המדינה להקמתו בצפון. כתוצאה, החליטה הממשלה להקים את השדה הבינ"ל השני של ישראל ברמת דוד. בהסכמה גורפת של ראשי רשויות ומנהיגי האזור, הוחלט כי מועצת הנגב תפעל להחזיר את הנושא לסדר היום הציבורי ותפעל להקמת השדה בנבטים שבנגב.

למה צריך שדה תעופה בינ"ל שני בישראל?

נמל התעופה בן גוריון משרת מעל לתשעים אחוז מכלל התנועה האווירית הבינלאומית לישראל וממנה. הקמת נתב"ג 2000 היה אמור לתת מענה לגידול בהיקפי תנועת הנוסעים, אך גם הוא מגיע לשיא הקיבולת שלו ובשנים הבאות לא יעמוד בהיקף תנועת הנוסעים הצפויה. על רקע הגידול בנפח פעילות התעופה בעולם ובישראל והגבלת קיבולת הנוסעים בנתב"ג ל-16 מליון נוסעים בשנה, קיבלה ב-1997 המועצה הארצית לתכנון ובנייה לתכנן נמל תעופה בינלאומי נוסף אשר ייתן מענה לצרכי התעבורה האווירית. במסגרת התכנית, נבחנו 22 אתרים פוטנציאליים ובתום תהליך הבחינה, הומלצו שני אתרים חלופיים זה לזה: ציקלג 2 ונבטים. נוסף על אתרים אלו, הוצעה הקמת שדה תעופה בין לאומי על אי מול חופי הים. במשך השנים, חלופת נבטים היתה החלופה המועדפת, בעיקר בשל תשתיות תעופתיות קיימות לאור קיומם של מסלולי המראה ונחיתה מתאימים

למה אנחנו רוצים שדה תעופה בינ"ל בנגב? תעסוקה, תעסוקה, תעסוקה!

מחקרים שונים שנעשו מצביעים על כך שהקמת שדה תעופה משלים בנגב יביא לכ-3000 משרות ישירות מגוונות ואיכותיות ועד כ-10,000 משרות חדשות שיפתחו כתוצאה מהקמת השדה. השדה ישמש כעוגן תעסוקתי בר קיימא ויאפשר לתושבי הנגב לקפוץ מדרגה כלכלית-חברתית.

מצוין, אז למה שמישהו יתנגד?

חיל האויר מחזיק בשדה תעופה צבאי בנבטים ומשתמש במרחב האוירי העצום מעל הנגב לקיום אימונים. על רקע זה התנגד משרד הבטחון להקמה של שדה תעופה משולב (צבאי ואזרחי) והמליץ במקום זאת להקים את השדה המשלים על בסיס שדה התעופה הצבאי הקיים ברמת דוד שבצפון הארץ.תן לנגב להמריא

תושבי אזור הצפון אשר מתנגדים נחרצות להקמתו בצפון, מצטרפים לארגוני הסביבה שסבורים כי החלופה נבטים היא החלופה הסביבתית המועדפת. מפקדי חיל האויר לשעבר, האלוף במיל' אליעזר שקדי והאלוף במיל' הרצל בודינגר, אף הם מגבים את ראשי רשויות מהדרום אשר הביעו התנגדותם להחלטה ואת תושבי הדרום שנלחמו להקמת השדה בנגב.

היתרון המשמעותי מבין החלופות שהוצעו הוא כי בנבטים קיים שדה תעופה מאושר. הוא זמין וניתן להפעלה מיידית. העלויות הכלכליות והתכנוניות בשתי האופציות האחרות דורשות השקעה תקציבית גדולה מאד. לצד העלויות הגבוהות יחול עיכוב של שנים בהקמת שדה תעופה במגידו או באי בלב ים, עיכובים כתוצאה מתכנון שאינו קיים וביצוע. זאת בנוסף להתנגדויות שיובאו לדיונים בבתי משפט מצד ארגונים ירוקים חברתיים וראשי רשויות בצפון הארץ.

הקמת שדה תעופה בנגב תביא לפיתוח אדיר של הנגב בתחומים רבים. זאת, יחד עם מעבר צה"ל דרומה, מהווה עבור הנגב הזדמנות אדירה לפיתוח במגוון תחומים מאתגרים איתם מתמודד הנגב כיום. שני מהלכים לאומיים אלה יתרמו לצמצום פערים הקיים כיום עקב הזנחה לאורך שנים של הנגב על ידי ממשלות ישראל.

כיום קיימת הזדמנות והנגב הוא הראשון הראוי לקבל אותה. הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים יזניק את הנגב קדימה בתחומים רבים שישפרו את חייהם של תושבי הנגב.

גם החברה להגנת הטבע תומכת בחלופת נבטים : לקריאת נייר העמדה של החברה להגנת הטבע בנושא

מועצת הנגב אשר נוסדה על ידי ראשי מועצות בנגב ונציגים מתחומים נוספים, תומכת בחלופה זו מהסיבות הבאות:

  • פיתוח וחיזוק התעסוקה, המסחר והתיירות בנגב ובדרום – שדה התעופה יספק 10,000 מקומות עבודה חדשים, זאת בנוסף לעשרות אלפי מקומות עבודה באופן עקיף.
  • פיתוח תחום התיירות – שדה תעופה בנבטים יביא לגידול בתחומי התיירות הייחודים לאזור הנגב – תיירות מדברית בדואית, תיירות לצורכי מרפא ותיירות טבע בים המלח.
  • הנגב כמרכז חיים כלכלי, מסחרי ותיירותי – שדה תעופה הינו ממחוללי הפיתוח הגדולים בעולם. במקומות בהם קיימים שדות תעופה שאר התחומים זוכים לגידול והתפתחות.
  • פיתוח תשתיות תחבורתיות – הכפלת קו הרכבת לבאר שבע והארכתו לאילת והארכת כביש 6 עד לצומת שוקת – כל אלה ועוד יקרבו את הנגב למרכז הארץ וירחיבו את אפשרויות התעסוקה לתושבי הנגב העוסקים בתחומים מגוונים רבים שאין אותם בהיצע רחב בנגב.
  • עידוד התיישבות לאוכלוסיות נוספות וצמצום ההגירה השלילית – הנגב יהיה מרכז המדינה עם מעבר צה"ל דרומה, הקמת שדה תעופה וכל הפיתוח בעקבות שני מהלכים אלה יביא אל הנגב אוכלוסיות חדשות וישאיר את בני הנגב בבית. ההתפתחות בכל התחומים לעיל, אשר היוו אתגרים עד כה, יביאו לשינוי תודעתי ולשלל הזדמנויות עבור תושבי הנגב כיום וחדשים שיגיעו.

מה לגבי נמל התעופה בתמנע?

נמל התעופה החדש בתמנע, אמנם יפתח לטיסות בינ"ל, אך מיועד רק לתיירים המבקרים באילת ואינו מתאים לשאת בנפח הנדרש למדינת ישראל.

הידעת? בנבטים קיימים מסלולי המראה ונחיתה מהארוכים במזרח התיכון באורך של כ-4 קילומטרים.

ב-24 ביוני 2016 מאות מתושבי הדרום והצפון הגיעו לצומת נהלל שבעמק יזרעאל, במחאה על החלטת הממשלה להקים שדה תעופה בינלאומי משלים בעמק יזרעאל ולא בנבטים. ההפגנה נערכה לקראת הדיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב, ציין: "מדובר בהחלטה שהיא לא צבאית בלבד, אלא דיון לאומי חשוב וכולל על עתיד הנגב, הכלכלה, התעסוקה והנחיצות של הנגב ותושביו בעיני המדינה".

לסיקור ההפגנה: וואלה!הארץ, nrg, Ynet, ערוץ 1 – תכנית המוסף.

כתבות נוספות בנושא הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנבטים:

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/633/261.html

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000647938

 

1 thought on “קמפיין להקמת שדה תעופה בינ"ל משלים בנגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *